Eda Çamlı | Ed. Murat Kadaş
Ters Yüz PƎRⱯ
Pera Müzesi, 23 Mayıs - 18 Ağustos tarihleri arasında sanatseverleri "Ters Yüz PƎRⱯ" sergisiyle buluşturuyor. 2005 yılından beri üniversitelerle iş birliği yaparak gerçekleştirdiği gelenekselleşmiş sergilerine bir yenisini ekleyen Pera Müzesi, bu kez Bauhaus-Universität Weimar’dan Prof. Mona Mahall ve Yelta Köm'ün yürüttüğü "Temsil Pratikleri ve Politikaları" bölümü ile Bremen Sanat Üniversitesi’nden Prof. Aslı Serbest'in yürüttüğü "Geçici Mekânlar" bölümü iş birliğiyle düzenlenen bu sergide küresel kapitalist ilişkileri ve yerelleşmiş kültürel pratikleri araştırıyor.
Sergi, "Küreseller", "Basamaklar" ve "Spekülasyonlar" adlı üç bölümden oluşuyor. "Küreseller" bölümünde, ışıklı tabelalar, havuzlar, Guzmanya bitkisi ve deterjan kokularının adaptasyonları küresel kenti bir harabe olarak taklit ve teşhir ederken, Pera Müzesi’nin Art Deco kafesinden ödünç alınan avize de kurumun cazibeli kırılganlığını vurguluyor. "Basamaklar" bölümü, Pera bölgesinin merdiven ve rampalarla dolu karmaşık ve parçalı kentsel topografyasını temsil etmenin imkansızlığıyla oluşan travmayı işaret ediyor. Bu basamaklar, özellikle Bauhaus modernizminin ve genel olarak Batılılaşmış bir modernitenin yaygınlaştırdığı evrenselci biçim ve norm hayalini absürt hale getiriyor. "Spekülasyonlar" ise süregelen eşitsizlikleri ve şiddeti farklı bir şekilde harekete geçirerek, gitgide soyutlaşan küresel ekonomik, politik ve estetik spekülasyon süreçlerini yorumluyor. Sergi, kendini hem giderek birbirine bağlanan hem de parçalanan bir dünyada kurumların rolünü keşfetmek için ortaklaşa bir pratiği benimseyen bir kurum olarak öneriyor.
"Ters Yüz PƎRⱯ", İstanbul, Ankara, İzmir, Tahran, Hong Kong, Osaka, Berlin, Weimar ve Almanya’nın diğer kentlerinden sanatçı, mimar ve araştırmacıları bir araya getiriyor. Serginin katılımcıları arasında Anıl Aydınoğlu, Arın Aydın, Aslı Serbest, Ayça Tuğran, Çisel Karacebe, Celal Orkun Gözübüyük, Dorian Beer, Elizaveta Boucke, Elif İmre Bilgin, Helen Christina Hümmer, Iben Schneider, Jolina Mix, Jisu Kim, Kitman Yeung, Leonie Link, Mona Mahall, Negar Rahname, Talia Ölker, Yelta Köm ve Yuhe Lin yer alıyor. Bu sergi, küresel ve yerel perspektifleri bir araya getirerek sanatseverlere unutulmaz bir deneyim sunmayı amaçlıyor.
Fotoğraf Pera Müzesi resmi web sitesinden alınmıştır.
Pictures
Eren Göktürk'ün altı yıllık bir süreyi kapsayan işlerinden seçilen 13 büyük ölçekli sinematografik fotoğraftan oluşan ilk kişisel sergisi "Pictures", OG Galeri'de sanatseverlerle buluştu. 7 Haziran'a kadar açık olacak sergide, sanatçının çevre bilinci, kentleşme, felsefe, sinema, fotoğraf tarihi ve edebiyatı referans alarak büyük bir titizlikle oluşturduğu eserler yer alıyor. Bu sergi, ortalama bir kişinin günde binlerce fotoğraf tükettiği bir dönemde, bu tüketimin kapsam ve genişliğine dikkat çekiyor.
Göktürk’ün sergisi, İstanbul merkezli olmakla birlikte küresel ve çok yönlü referanslar taşıyor. 2000’li yılların ardından doruğa ulaşan tüketim kültürü, hızlı yaşamın sembolü haline gelen kağıt bardaklar ve şehir manzarasının parçası olan fiber internet kabloları ile resmediliyor. Sanatçı, kompozisyonlarında bilinçli yerleştirmelerle ışık ve gölgeler arasında dramatik bir anlatı yaratıyor.
Eren Göktürk'ün "Pictures" sergisi, modern yaşamın hızla tüketilen unsurlarına eleştirel bir bakış sunarken, izleyiciyi düşünmeye davet ediyor. 7 Haziran'a kadar açık kalacak bu sergiyi, OG Galeri’de ziyaret ederek sanatçının sinematografik yaklaşımıyla kent ve tüketim üzerine yaptığı çarpıcı yorumları keşfedebilirsiniz.
Fotoğraf ogthegallery resmi ınstragram hesabından alınmıştır.
Öğleden Sonra
Sanatçı Antonio Cosentino'nun farklı mecralarla sürdürdüğü sanat çalışmalarından oluşan yeni sergisi "Öğleden Sonra", 25 Mayıs'ta İMALAT-HANE'de sanatseverlerle buluşacak.
Sanatçının "kent" kavramı etrafında şekillenen sanatsal pratiği, eserlerini bir nevi görsel şehir envanterine dönüştürüyor. Sokak manzaralarının rastlantısal günlüğünü tutan bir kent gezgini gibi, Cosentino çalışma sürecinde de sergisini bir maceraya dönüştüren çağrışımlara ve anlık etkilere izin veren açık bir yol izliyor. Cosentino, sergiye özel olarak yazdığı metinde çalışma pratiğini şu şekilde anlatıyor: "Önemli bulduğum hafıza parçacıklarını, temaları, iç içe geçtiğim nesneleri, kişileri, üsluplar arası, anti sistematik bir sezi ile bir arada tutmaya çalışıyorum. İşlerle aramda kurup tasarlamış olduğum ve anlamına inandığım duyusal bir bağ olmalı. Bazen melodram denebilecek sahneler, alegoriler, odaklandığım nesneler, durumlar üzerine bir sezi ile yaklaşırım, ne tür anlamların oluştuğunu iş meydana geldikten sonra düşünürüm. Öngörülemezlik, belirsizlik temel çıkış noktam. Sergi oluşurken bir lahzada oluşan durumlar arzu ettiğim düzeneğe iyi geliyorlar, daha doğrusu tek ve büyük hayalim öngöremediğim durumların ışıması, izleyici her zaman ışıyan durumu dikkatlice fark ediyor. Işıyan yapıt kendi hikâyesini ve gerçekliğini oluşturuyor." "Öğleden Sonra" sergisi, sanatseverlere Cosentino'nun benzersiz bakış açısını ve sanatsal anlatısını keşfetme fırsatı sunuyor. İMALAT-HANE'deki bu sergi, 25 Mayıs'tan itibaren ziyaret edilebilir.
Fotoğraf imalat_hane resmi instagram hesabından alınmıştır.